Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé InsiktRSS
Humorn är död! • 34 min • Torsdag 27 februari 2020
Resumé InsiktRSS
Humorn är död! • 34 min • Torsdag 27 februari 2020
SpelaSpela
Lyssna nu

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst. Välkomna!

AVSNITT

  • Humorn är död!Spela
    Humorn är död!
    När svenska folket får bestämma är det enkelhet, jul och svenskhet som gäller. Vi pratar om diskrepansen mellan det och vad reklamjurys belönar. Dessutom: humorn är borta och fegheten närvarande, anser Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, som varit med och jobbat fram folkkära koncept som Judit & Judit och Ica-såpan.
    34 min • Torsdag 27 februari 2020
  • Byråmodellen hotas från alla hållSpela
    Byråmodellen hotas från alla håll
    Fler än någonsin startar enskilda firmor inom kommunikationsbranschen. Samtidigt slår konkurserna rekord och tongivande kreatörerna lämnar de traditionella byråerna. Är storbyråernas tid förbi? Och hur ser framtidens byråmodell egentligen ut? Veckans gäst David Orlic, grundare av företaget Orli& som startar, skalar upp och stöttar nya kreativa bolag, reder ut.
    41 min • Torsdag 13 februari 2020
  • Alpvägar, körglädje, fyrhjulsdrift och andra klyschorSpela
    Alpvägar, körglädje, fyrhjulsdrift och andra klyschor
    Bilreklamen ser likadan ut. Det tycker både experter, kreatörer och vanligt folk på stan. Varför gör den det? Och hur tänker de som ändå sticker ut? Vi pratar med Jesper Albansson, som under sin tid på Jeep duckade ledningen i Turin och gjorde utstickande reklam i Sverige som inte var förankrad uppåt. Den gav effekt.
    31 min • Torsdag 30 januari 2020
  • Annonshaveriet på FacebookSpela
    Annonshaveriet på Facebook
    Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Vi testade att blockera 300 annonser under tre månader – och möttes av ett trött haveri. Annonsernas budskap kom tillbaka trots att de inte var relevanta för oss. Reklamtröttheten ökar och annonspengarna åker i sjön. Veckans poddgäst Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar, går på djupet med Facebookannonseringen.
    35 min • Torsdag 16 januari 2020
  • Tomtebloss, utskällningar och WTF-grejerSpela
    Tomtebloss, utskällningar och WTF-grejer
    Det handlar om hajpade nedlagda byråer, ifrågasatta influencers, Greta Thunberg, Oatly, Burger King, Klarna och Doconomy när vi sammanfattar årets viktigaste reklamhändelser 2019. Lite skvaller, lite analys och lite vanligt gött tjöt, helt enkelt.
    37 min • Torsdag 19 december 2019
  • Fler skuldsätter sig – är Klarna FÖR Smoooth?Spela
    Fler skuldsätter sig – är Klarna FÖR Smoooth?
    I förra veckan skördade Klarna sina senaste framgångar i reklamtävlingssammanhang. På 100-Wattaren vann de tre förstapriser för sin kampanj med Snoop Dogg. Samtidigt finns det de som menar att Klarna med sitt koncept “Smoooth” glorifierar detta med att belåna sig själv. Den svenska marknadschefen Christian Cabau gästar podden och berättar om hur de ser på sitt samhällsansvar, sin marknadsstrategi och sina byråsamarbeten.
    44 min • Torsdag 5 december 2019
  • Andreas Dahlqvist – Ljud som disciplinSpela
    Andreas Dahlqvist – Ljud som disciplin
    Hur används ljudloggor för att förstärka och komplettera känslor? Andreas Dahlqvist, VD på Nord DDB, berättar om deras arbete med att signalera kompetens och aktualitet för deras kunder. Hur ska man använda ljud som verktyg och varför är det viktigt att branda sina alster? Avsnittet spelades in under Sound Stockholm 2019.
    16 min • Fredag 22 november 2019
  • Nicola Grant – Ljudloggan som korsar kulturbarriärerSpela
    Nicola Grant – Ljudloggan som korsar kulturbarriärer
    Mastercards marknads och kommunikationschef för norra Europa, Nicola Grant berättar om jobbet med att ta fram Mastercards ljudsignatur som ska uttrycka en trygghet och igenkänningsfaktor, över hela jorden. Vilka strategier finns för att hålla sin ljudidentitet levande och i vilka situationer ska den användas? Avsnittet spelades in under Sound Stockholm 2019.
    18 min • Fredag 22 november 2019
  • Jean-Paul Wall – Så tonsätter du ditt varumärkeSpela
    Jean-Paul Wall – Så tonsätter du ditt varumärke
    Hur bestämmer man hur ett varumärke ska låta? Kompositören Jean-Paul Wall berättar om arbetet med Uppdrag Granskning och Scandics ljudprofiler. Presterar varumärken som är ljudsatta bättre än andra och är ljudets betydelse underskattat? Avsnittet spelades in under Sound Stockholm 2019.
    20 min • Fredag 22 november 2019
  • Josephine Larsson – Att vara Tip of ToungeSpela
    Josephine Larsson – Att vara Tip of Tounge
    Josephine Larsson, Insight Director på Mediacom, avslöjar vikten om att vara ”tip of tounge” istället för ”top of mind” i den nya världen av röstsökning. Hur får man in ett varumärke i det vardagliga samtalet och vilka varumärken gör det bäst just nu? Avsnittet spelades in under Sound Stockholm 2019.
    19 min • Fredag 22 november 2019
Stäng fönster