Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé InsiktRSS
Viralskolan – bli queen i sociala medier • 40 min • Torsdag 10 oktober 2019
Resumé InsiktRSS
Viralskolan – bli queen i sociala medier • 40 min • Torsdag 10 oktober 2019
SpelaSpela
Lyssna nu

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst. Välkomna!

AVSNITT

  • Viralskolan – bli queen i sociala medierSpela
    Viralskolan – bli queen i sociala medier
    I ett halvår har vi levt, sovit och andats Facebook, Instagram och Linkedin. Gamla sanningar har kastats omkull och vi har brottats med formuleringar, skapat videos och rådfrågat experter. Emma Blom, grundare av byrån Social Industries, ger sina bästa tips på hur man som varumärke kan lyckas i sociala medier. Dessutom recenserar hon vår insats: Vi har inte nått ända fram.
    40 min • Torsdag 10 oktober 2019
  • Oatly vs. mjölken: Spelet, stormen och strateginSpela
    Oatly vs. mjölken: Spelet, stormen och strategin
    Efter kampanjen “Spola Mjölken” har Oatly seglat upp som ett hett samtalsämne runt om i stugorna. Kan kampanjen vara olaglig? Har Oatly vuxit sig för stora för att kasta skit på mjölkindustrin? Och är det marknadsföring eller krishantering de sysslat med när de pratat om kampanjen i riksmedier? Vi har bjudit in Oatlys kreativa chefer Lars Elfman och Martin Ringqvist för att snacka mjölk, pjölk, sölk och marknadsföring.
    50 min • Torsdag 26 september 2019
  • Silly season!Spela
    Silly season!
    Tunga bolag som Kindred, IKEA, ICA och Kicks står utan marknadschef – en konsekvens av att det råder silly season på posten just nu. Över 30 av marknadscheferna på några av Sveriges största varumärken har nämligen bytt jobb det senaste året. Vad betyder det för reklamen? För organisationen? För effekten? Vi snackar med Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl om saken.
    33 min • Torsdag 12 september 2019
  • Reklamtävlingar för miljoner – är det värt det?Spela
    Reklamtävlingar för miljoner – är det värt det?
    Varje år plöjer svenska reklambyråer ner miljoner på att delta i kreativa tävlingar. Är det värt pengarna? Samtidigt har diskussionen om att svensk kreativitet presterar sämre än någonsin rasat i media. Men poddens gäst Göran Åkestam, senior rådgivare på reklambyrån Åkestam Holst, tycker att debatten saknar perspektiv.
    37 min • Torsdag 27 juni 2019
  • Annonsörer rasar mot omdömessajternaSpela
    Annonsörer rasar mot omdömessajterna
    Betala – och bli populär. Så ser affärsidén ut hos några av jämförelsesajterna som finns på nätet. De företag som har fem stjärnor kan få betydligt många fler kunder än de som har ett dåligt betyg. Vad händer då med trovärdigheten för omdömessajterna om det visar sig att betygen kan vara dopade? Poddens gäst Hanna Radoncic, marknadschef på Best Transport, är mycket kritisk.
    25 min • Torsdag 13 juni 2019
  • Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”Spela
    Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”
    Medan influencers har utvecklat en miljardindustri har media och institutioner legat och sovit. I brist på praxis anmälde vi 14 influencers till Reklamombudsmannen och möttes av vredesutbrott från influencerbranschen. I veckans avsnitt diskuterar vi gråzonen och varför systemet måste förändras. Gäst är byråledaren och influencern Daniel Redgert.
    33 min • Torsdag 30 maj 2019
  • Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på YoutubeSpela
    Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på Youtube
    Att få sin reklamfilm visad före klipp med rasism, droger och knark är marknadschefens största mardröm. Ändå händer det gång på gång. Veckans gäst Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, har lång erfarenhet av brand safety-frågor från sin tid på Sveriges Annonsörer. Han tipsar om hur man som annonsör kan undvika katastrofen.
    24 min • Torsdag 16 maj 2019
  • Andningsbesvär, robotröst och magplask – är smarta högtalare framtiden?Spela
    Andningsbesvär, robotröst och magplask – är smarta högtalare framtiden?
    De smarta högtalarna finns i vart fjärde amerikanskt hem – och spås vara framtiden. Men hur smarta är de egentligen? Vi har pratat med robotar som varken andas, funkar att snacka med eller är särskilt intressanta. Tillsammans med Kajsa Tretow, ljuddesigner på voice-byrån Talking to me, tar vi reda på om framtiden är ljud – eller inte.
    24 min • Torsdag 2 maj 2019
  • Är det rimligt att få 509 reklammejl på en månad?Spela
    Är det rimligt att få 509 reklammejl på en månad?
    Vi loggade in på våra privata mejlkorgar och räknade hur många reklamutskick vi hade fått under en månad. Resultatet? 509 stycken. De flesta med lockrubriker som “PASSA PÅ NU – KLOCKAN TICKAR”. Varför ser det ut så här? Vem köper? Och framför allt: är det rimligt? Poddens gäst, den digitala strategen Mikael Aldestam, reder ut.
    31 min • Torsdag 18 april 2019
  • Därför är tech-fomo farligtSpela
    Därför är tech-fomo farligt
    Minns ni Second Life? Pokémon Go? 3D-skrivarna? I ivern att vara hippa har marknadsförare plöjt ner stora mängder pengar i olika tech-lösningar som varit hajpade men som sedan segnat ner för att till sist glömmas bort. Faktum är att konsumenter inte ens bryr sig om teknik som varumärken förknippas med. Veckans gäst Sebastian Stecki, grundare av byrån Techposition, tycker att marknadsförare skulle tjäna på att sansa sig en smula.
    29 min • Torsdag 4 april 2019
Stäng fönster