Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé InsiktRSS
Den generiska coronareklamen • 32 min • Torsdag 14 maj 2020
Resumé InsiktRSS
Den generiska coronareklamen • 32 min • Torsdag 14 maj 2020
SpelaSpela
Lyssna nu

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst. Välkomna!

AVSNITT

  • Den generiska coronareklamenSpela
    Den generiska coronareklamen
    Här handlar det om att stå bakom hjältarna i krisen, om att vi sitter i den här båten tillsammans, om att vi har funnits här i 100 år och kommer fortsätta finnas här även i framtiden. Den som har sett en coronareklam har sett de flesta, helt enkelt. Veckans gäst är varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon som reder ut om man som företag måste adressera corona i sin marknadsföring och berättar varför han tycker att det är bäst att ibland bara vara tyst.
    32 min • Torsdag 14 maj 2020
  • ”Byråerna som fuskar är tjuvar!”Spela
    ”Byråerna som fuskar är tjuvar!”
    Konkurser, permitteringar, uppsägningar. Coronavirusets framfart har fått enorma konsekvenser för marknads- och kommunikationsbranschen. Och så finns det dem som fuskar och låter sina anställda arbeta mer än 100 procent trots permitteringar. Komms ordförande Helena Westin är gäst i podden. Hon ryter ifrån kraftigt och öppnar dörren för att fubbande medlemmar kan bli uteslutna ur förbundet framöver.
    44 min • Torsdag 23 april 2020
  • Burger Kings vd talar ut om mögliga burgarenSpela
    Burger Kings vd talar ut om mögliga burgaren
    Burger Kings mögliga burgare är en av världens mest omtalade kampanj just nu. Vi gräver djupare i kampanjen och varumärket tillsammans med Iwo Zakowski, vd för Burger King i Sverige. Hur har byråsamarbetena fungerat? Varför var vissa emot den internt? Vad ska till för att gå om McDonalds och Max?
    41 min • Torsdag 12 mars 2020
  • Humorn är död!Spela
    Humorn är död!
    När svenska folket får bestämma är det enkelhet, jul och svenskhet som gäller. Vi pratar om diskrepansen mellan det och vad reklamjurys belönar. Dessutom: humorn är borta och fegheten närvarande, anser Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter på King, som varit med och jobbat fram folkkära koncept som Judit & Judit och Ica-såpan.
    34 min • Torsdag 27 februari 2020
  • Byråmodellen hotas från alla hållSpela
    Byråmodellen hotas från alla håll
    Fler än någonsin startar enskilda firmor inom kommunikationsbranschen. Samtidigt slår konkurserna rekord och tongivande kreatörerna lämnar de traditionella byråerna. Är storbyråernas tid förbi? Och hur ser framtidens byråmodell egentligen ut? Veckans gäst David Orlic, grundare av företaget Orli& som startar, skalar upp och stöttar nya kreativa bolag, reder ut.
    41 min • Torsdag 13 februari 2020
  • Alpvägar, körglädje, fyrhjulsdrift och andra klyschorSpela
    Alpvägar, körglädje, fyrhjulsdrift och andra klyschor
    Bilreklamen ser likadan ut. Det tycker både experter, kreatörer och vanligt folk på stan. Varför gör den det? Och hur tänker de som ändå sticker ut? Vi pratar med Jesper Albansson, som under sin tid på Jeep duckade ledningen i Turin och gjorde utstickande reklam i Sverige som inte var förankrad uppåt. Den gav effekt.
    31 min • Torsdag 30 januari 2020
  • Annonshaveriet på FacebookSpela
    Annonshaveriet på Facebook
    Annonsörer lägger miljarder på Facebook och Instagram. Vi testade att blockera 300 annonser under tre månader – och möttes av ett trött haveri. Annonsernas budskap kom tillbaka trots att de inte var relevanta för oss. Reklamtröttheten ökar och annonspengarna åker i sjön. Veckans poddgäst Nils Andersson Wimby, byråchef på Isobar, går på djupet med Facebookannonseringen.
    35 min • Torsdag 16 januari 2020
  • Tomtebloss, utskällningar och WTF-grejerSpela
    Tomtebloss, utskällningar och WTF-grejer
    Det handlar om hajpade nedlagda byråer, ifrågasatta influencers, Greta Thunberg, Oatly, Burger King, Klarna och Doconomy när vi sammanfattar årets viktigaste reklamhändelser 2019. Lite skvaller, lite analys och lite vanligt gött tjöt, helt enkelt.
    37 min • Torsdag 19 december 2019
  • Fler skuldsätter sig – är Klarna FÖR Smoooth?Spela
    Fler skuldsätter sig – är Klarna FÖR Smoooth?
    I förra veckan skördade Klarna sina senaste framgångar i reklamtävlingssammanhang. På 100-Wattaren vann de tre förstapriser för sin kampanj med Snoop Dogg. Samtidigt finns det de som menar att Klarna med sitt koncept “Smoooth” glorifierar detta med att belåna sig själv. Den svenska marknadschefen Christian Cabau gästar podden och berättar om hur de ser på sitt samhällsansvar, sin marknadsstrategi och sina byråsamarbeten.
    44 min • Torsdag 5 december 2019
  • Andreas Dahlqvist – Ljud som disciplinSpela
    Andreas Dahlqvist – Ljud som disciplin
    Hur används ljudloggor för att förstärka och komplettera känslor? Andreas Dahlqvist, VD på Nord DDB, berättar om deras arbete med att signalera kompetens och aktualitet för deras kunder. Hur ska man använda ljud som verktyg och varför är det viktigt att branda sina alster? Avsnittet spelades in under Sound Stockholm 2019.
    16 min • Fredag 22 november 2019
Stäng fönster