Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé InsiktRSS
Hårdare tag efter Isabella Löwengrips sifferfusk • 36 min • Torsdag 21 november 2019
Resumé InsiktRSS
Hårdare tag efter Isabella Löwengrips sifferfusk • 36 min • Torsdag 21 november 2019
SpelaSpela
Lyssna nu

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst. Välkomna!

AVSNITT

  • Hårdare tag efter Isabella Löwengrips sifferfuskSpela
    Hårdare tag efter Isabella Löwengrips sifferfusk
    En av Sveriges största influencers Isabella Löwengrip har den senaste månaden skapat rubrik på rubrik. Hennes liv är som taget ur en film: Påstådda affärsmässiga misslyckanden, dopade siffror, psykisk ohälsa, pengaproblem och sparkad personal. Som lök på laxen bröt flera annonsörer sina samarbeten med henne efter att det uppdagats att hon haft fejkkommentarer på ett sponsrat inlägg av Chimi Eyewear. Vad betyder det här för influencer marketing? Och hur ska Isabella Löwengrip återupprätta sitt förtroende? Veckans gäst Camilla Gervide, som granskat Isabella Löwengrip på sajten Bloggbevakning under flera års tid, har svar på de frågorna.
    36 min • Torsdag 21 november 2019
  • Affärsidé: psykisk ohälsaSpela
    Affärsidé: psykisk ohälsa
    Den putsade fasaden har fallit. De senaste åren har influencers allt mer börjat berätta i sociala medier om psykisk ohälsa och andra skavanker. Men vad händer med samhällsmiljön när sådana inlägg blir klickbomber och lajkraketer? Och hur ska annonsörer förhålla sig till den rådande trenden? Veckans gäst Malin Karlunden, kreativ chef på Aller media, berättar om hur tjejtidningarna Baaam och Frida gått ihop med Always för att kasta ljus på unga tjejers sviktande självkänsla.
    31 min • Torsdag 7 november 2019
  • Varumärken är fegisarSpela
    Varumärken är fegisar
    Samhällsklimatet har fått varumärken att backa när det börjar blåsa. H&M, Audi och Arbetsförmedlingen är exempel på detta. Låt inte rädslan tvinga tillbaka kreativiteten – att vara modig kan öka försäljningen markant. Det här pratar marknadsföringsproffset och energiknippet Lajjo Strand om i Resumé Insikt podd denna vecka.
    43 min • Torsdag 24 oktober 2019
  • Viralskolan – bli queen i sociala medierSpela
    Viralskolan – bli queen i sociala medier
    I ett halvår har vi levt, sovit och andats Facebook, Instagram och Linkedin. Gamla sanningar har kastats omkull och vi har brottats med formuleringar, skapat videos och rådfrågat experter. Emma Blom, grundare av byrån Social Industries, ger sina bästa tips på hur man som varumärke kan lyckas i sociala medier. Dessutom recenserar hon vår insats: Vi har inte nått ända fram.
    40 min • Torsdag 10 oktober 2019
  • Oatly vs. mjölken: Spelet, stormen och strateginSpela
    Oatly vs. mjölken: Spelet, stormen och strategin
    Efter kampanjen “Spola Mjölken” har Oatly seglat upp som ett hett samtalsämne runt om i stugorna. Kan kampanjen vara olaglig? Har Oatly vuxit sig för stora för att kasta skit på mjölkindustrin? Och är det marknadsföring eller krishantering de sysslat med när de pratat om kampanjen i riksmedier? Vi har bjudit in Oatlys kreativa chefer Lars Elfman och Martin Ringqvist för att snacka mjölk, pjölk, sölk och marknadsföring.
    50 min • Torsdag 26 september 2019
  • Silly season!Spela
    Silly season!
    Tunga bolag som Kindred, IKEA, ICA och Kicks står utan marknadschef – en konsekvens av att det råder silly season på posten just nu. Över 30 av marknadscheferna på några av Sveriges största varumärken har nämligen bytt jobb det senaste året. Vad betyder det för reklamen? För organisationen? För effekten? Vi snackar med Sveriges Annonsörers vd Hanna Riberdahl om saken.
    33 min • Torsdag 12 september 2019
  • Reklamtävlingar för miljoner – är det värt det?Spela
    Reklamtävlingar för miljoner – är det värt det?
    Varje år plöjer svenska reklambyråer ner miljoner på att delta i kreativa tävlingar. Är det värt pengarna? Samtidigt har diskussionen om att svensk kreativitet presterar sämre än någonsin rasat i media. Men poddens gäst Göran Åkestam, senior rådgivare på reklambyrån Åkestam Holst, tycker att debatten saknar perspektiv.
    37 min • Torsdag 27 juni 2019
  • Annonsörer rasar mot omdömessajternaSpela
    Annonsörer rasar mot omdömessajterna
    Betala – och bli populär. Så ser affärsidén ut hos några av jämförelsesajterna som finns på nätet. De företag som har fem stjärnor kan få betydligt många fler kunder än de som har ett dåligt betyg. Vad händer då med trovärdigheten för omdömessajterna om det visar sig att betygen kan vara dopade? Poddens gäst Hanna Radoncic, marknadschef på Best Transport, är mycket kritisk.
    25 min • Torsdag 13 juni 2019
  • Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”Spela
    Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”
    Medan influencers har utvecklat en miljardindustri har media och institutioner legat och sovit. I brist på praxis anmälde vi 14 influencers till Reklamombudsmannen och möttes av vredesutbrott från influencerbranschen. I veckans avsnitt diskuterar vi gråzonen och varför systemet måste förändras. Gäst är byråledaren och influencern Daniel Redgert.
    33 min • Torsdag 30 maj 2019
  • Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på YoutubeSpela
    Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på Youtube
    Att få sin reklamfilm visad före klipp med rasism, droger och knark är marknadschefens största mardröm. Ändå händer det gång på gång. Veckans gäst Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, har lång erfarenhet av brand safety-frågor från sin tid på Sveriges Annonsörer. Han tipsar om hur man som annonsör kan undvika katastrofen.
    24 min • Torsdag 16 maj 2019
Stäng fönster