Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé Insikt
Resumé InsiktRSS
Annonsörer rasar mot omdömessajterna • 25 min • Torsdag 13 juni 2019
Resumé InsiktRSS
Annonsörer rasar mot omdömessajterna • 25 min • Torsdag 13 juni 2019
SpelaSpela
Lyssna nu

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om reklam och kommunikation. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också. Podden leds av Resumés journalister Yasmine Winberg & Julia Lundin som varje avsnitt får sällskap av en spännande gäst. Välkomna!

AVSNITT

  • Annonsörer rasar mot omdömessajternaSpela
    Annonsörer rasar mot omdömessajterna
    Betala – och bli populär. Så ser affärsidén ut hos några av jämförelsesajterna som finns på nätet. De företag som har fem stjärnor kan få betydligt många fler kunder än de som har ett dåligt betyg. Vad händer då med trovärdigheten för omdömessajterna om det visar sig att betygen kan vara dopade? Poddens gäst Hanna Radoncic, marknadschef på Best Transport, är mycket kritisk.
    25 min • Torsdag 13 juni 2019
  • Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”Spela
    Daniel Redgert: “Därför behöver vi ett nytt influencer-system”
    Medan influencers har utvecklat en miljardindustri har media och institutioner legat och sovit. I brist på praxis anmälde vi 14 influencers till Reklamombudsmannen och möttes av vredesutbrott från influencerbranschen. I veckans avsnitt diskuterar vi gråzonen och varför systemet måste förändras. Gäst är byråledaren och influencern Daniel Redgert.
    33 min • Torsdag 30 maj 2019
  • Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på YoutubeSpela
    Rasism, vapen och knark – så undviker du detta på Youtube
    Att få sin reklamfilm visad före klipp med rasism, droger och knark är marknadschefens största mardröm. Ändå händer det gång på gång. Veckans gäst Tero Marjamäki, pressansvarig på Blocket, har lång erfarenhet av brand safety-frågor från sin tid på Sveriges Annonsörer. Han tipsar om hur man som annonsör kan undvika katastrofen.
    24 min • Torsdag 16 maj 2019
  • Andningsbesvär, robotröst och magplask – är smarta högtalare framtiden?Spela
    Andningsbesvär, robotröst och magplask – är smarta högtalare framtiden?
    De smarta högtalarna finns i vart fjärde amerikanskt hem – och spås vara framtiden. Men hur smarta är de egentligen? Vi har pratat med robotar som varken andas, funkar att snacka med eller är särskilt intressanta. Tillsammans med Kajsa Tretow, ljuddesigner på voice-byrån Talking to me, tar vi reda på om framtiden är ljud – eller inte.
    24 min • Torsdag 2 maj 2019
  • Är det rimligt att få 509 reklammejl på en månad?Spela
    Är det rimligt att få 509 reklammejl på en månad?
    Vi loggade in på våra privata mejlkorgar och räknade hur många reklamutskick vi hade fått under en månad. Resultatet? 509 stycken. De flesta med lockrubriker som “PASSA PÅ NU – KLOCKAN TICKAR”. Varför ser det ut så här? Vem köper? Och framför allt: är det rimligt? Poddens gäst, den digitala strategen Mikael Aldestam, reder ut.
    31 min • Torsdag 18 april 2019
  • Därför är tech-fomo farligtSpela
    Därför är tech-fomo farligt
    Minns ni Second Life? Pokémon Go? 3D-skrivarna? I ivern att vara hippa har marknadsförare plöjt ner stora mängder pengar i olika tech-lösningar som varit hajpade men som sedan segnat ner för att till sist glömmas bort. Faktum är att konsumenter inte ens bryr sig om teknik som varumärken förknippas med. Veckans gäst Sebastian Stecki, grundare av byrån Techposition, tycker att marknadsförare skulle tjäna på att sansa sig en smula.
    29 min • Torsdag 4 april 2019
  • Går det att rädda miljön genom att köpa fler kläder?Spela
    Går det att rädda miljön genom att köpa fler kläder?
    Allt fler företag vill positionera sig som miljökämpar. Men hur lirar hetsig nykonsumtion med en grönare planet. Max, Lindex, Kappahl och H&M är några av de som försökt lösa frågan på olika sätt. Men det gillas inte av veckans gäst Håkan Olofsson, varumärkesstrateg på Cabomba. Han tycker att många bolag som säger att de är hållbara sysslar med hyckleri.
    30 min • Torsdag 21 mars 2019
  • Vi sålde kollegans stjärt till influencersSpela
    Vi sålde kollegans stjärt till influencers
    Genom den fejkade fotokonstnären Meja Silva sålde vi konstverket “Suspicious technology” till influencers. Det var i själva verket en pixlad bild på kollegans stjärt – och bara en av 40 ställde kritiska frågor. Vi berättar historien om hur en rumpa blev “amazing art” och vad det gör med förtroendet för influencers. Med oss för att reda ut saken är My Söderholm, grundare på byrån Socialminds.
    27 min • Torsdag 7 mars 2019
  • Resumé Insikt - Trailer!Spela
    Resumé Insikt - Trailer!
    Torsdagen den 7:e Mars är det premiär för den undersökande podden Resumé Insikt där du varannan vecka får en fördjupning i marknadsföring och kommunikation från Julia Lundin och Yasmine Winberg, hoppas du är med oss!
    1 min • Tisdag 5 mars 2019
Stäng fönster